maanantai 17. marraskuuta 2008

Purppuraraatokukka - Stapelia grandiflora

Mulla kukkii raatokukka ensimmäistä kertaa elämässäni. Olen ostanut kasvin kirpputorilta kaksi vuotta sitten, maksoi päätähuimaavat 50 senttiä muistaakseni. Myyjä kehui sitä tosi erikoiseksi, kun se ei ole edes hänen kirjassaan joka maksoi niin ja niin paljon. Itse tiesin mitä olin ostamassa. Kasvaa edelleen samassa purkissa kuin silloin. On kasvanut melkein tuplakokoiseksi. Kasvi on tehnyt nuppuja koko kesän, mutta kaikki aikaisemmat on tippuneet pois ihan pieninä. Se on varmaan ollut liian kuivana, kun nytkin olen antanut sille vettä tosi paljon vaikka on jo viileää ja hämärää. Jotenkin vain kesällä tuntui pahalta hukutaa sitä, mutta sen se ilmeisesti olisi tarvinnut kasvattaakseen nuput isoiksi kukiksi. Onneksi nyt onnistui. Tässä kuvia.



Nuppu pikkuisena. Tuossa vieressä näkyy niitä pieniä tippuvia nuppuja, niitä tulee nytkin kokoajan lisää.



Nuppu edestä.



Saanut jo vähän kokoa. Noi terälehtien rajat näkyy hienosti. Niistä tuli tosi viininpunaiset ennen kuin kukka lopulta aukesi, ensimmäisenä kaksi ylintä terälehteä ja sitten loput perässä.



Terälehdet kääntyivät tosi nopeasti tonne taakse. Tässä enää yksi auki. En edes ehtinyt ottamaan kuvaa kun se oli semmoinen tähden mallinen vaikka olin koko päivän kotona.



Kukka on kauttaaltaan ihanan karvainen.

,
Vielä kuva koko kasvista. Ne homeiset saviruukut oli niitä suosikkeja, muistattekos? =) En yhtään tiedä kuinka kauan kukinta kestää, mutta kohta varmaan olen viisaampi. Haisee raadolle jos kumartuu, mutta vielä ei koko kämppä haise, sekin päivä tulee vielä.

Ei kommentteja: